Sidor

lördag 26 oktober 2013

En händelserik torsdag och afterwork med jobbet

Veckan började med ledig måndag, riktigt skönt! Sen så jobbade jag tisdag och onsdag utan några problem men på onsdag eftermiddag/kväll kände jag hur jag fick rejält ont i bröstet. Kändes som att någon pressade ihop bröstkorgen på mig. Min första tanke var att det var ångest så jag försökte att inte tänka på det men under natten vaknade jag och hade jätte ont och det blev värre när jag rörde på mig så mina misstankar om ångest kändes inte längre aktuella. Jag har ju tyvärr ångestattacker emellanåt så jag vet hur de känns och detta var inte ens i närheten.

Valde ändå att gå till jobbet på torsdagen eftersom jag var ju inte sjuk, men jag ringde vårdcentralen så fort de öppnade. Vid 8-tiden så ringde de upp och då fick jag en akuttid dit så det var bara att meddela chefen och kollegorna att jag var tvungen att åka igen. Väl på vårdcentralen så tog de EKG, lyssnade på lungor och hjärtat och allt såg bra ut. Läkaren trodde ändå att det var ångest men eftersom jag hade så ont ville hon ta prover på mig för att utesluta annat. Så jag satte mig och väntade i väntrummet. Efter cirka en timme var det min tur att ta blodprov, jag vet sen innan att jag är svårstucken så jag sa det till henne och hon sa att det kommer att gå bra. Första sticket funkade inte, inte heller andra, när hon sedan testade i handleden så gjorde det så j*vla ont att jag bad henne ta ut nålen…till slut så stack hon åter i armen men det gick bara en stund (hon fick det viktigaste provet i alla fall) och sen så fick hon ta det sista i fingret. Kändes jätte jobbigt eftersom jag både hade ont i bröstet och nu i båda armarna. Men jag gick hem och tog en lugnande tablett mot ångesten och la mig och vila.

Efter cirka två timmar så ringer läkare och säger att jag måste ta mig till akuten med en gång! Jag fick inte vänta 40 minuter på att J kunde skjutsa mig utan jag fick gå över till grannen och be henne skjutsa in mig! Tack K, verkligen tack!! Anledningen till den akuta färden var att de hade sett i det ena blodprovet att jag kunde ha en propp! och därför var jag tvungen att åka in. K var snäll och väntade med mig tills jag fick komma in i första undersökningsrummet. Verkligen jätte snällt J Sen när jag var klar hos sköterskan så fick jag sitta ner i väntrummet igen, J kom efter en stund så jag slapp sitta själv <3 Efter cirka en timme fick vi komma in på ett rum och där satt vi i cirka 1,5-2 timmar innan en läkare kom och kolla på mig, så akut var det!? Hon misstänkte egentligen ingen propp men man måste utesluta det med en CT-undersökning eftersom alla har olika symtom på proppar. Hon berättade även att blodprovet kunde bero på en infektion i kroppen men att vi i första hand skulle utesluta propp. Fick sen vänta en stund till innan sköterskan kom och skulle sätta nålar inför röntgen då de måste ha kontrastvätska. Jag bara kände att detta inte kommer att gå, jag är ju redan sönderstucken på armarna. Men hon testade och efter andra försöket med olika knep så fick hon in en. Men inte skulle det vara slut där inte, efter en kort stund kommer hon tillbaka och berättar att hon satt fel nål så hon var tvungen att sätta en till!! Usch, den gjorde ont för de fick sätta den där jag var som mest stucken och redan hade ett stort blåmärke…men det gick fort så det var skönt! Sen fick vi sitta ner i väntrummet ett tag till innan en transportör kom och följde oss till röntgen. Där gick det också fort, cirka 5 minuter och sen var det över, skönt! Fast kontrastvätskan gjorde jätte ont!! Kändes som att jag blev bränd från insidan och kissade på mig och kräktes samtidigt! Men det gjorde jag inte så det var ju skönt haha
Tillbaka i väntrummet för att vänta på röntgensvaret, då var klockan sju och jag kom dit vid två och hade inte ätit mer än ett ägg och knäckebröd så jag frågade om jag kunde få något att äta för började bli lite skakig också och de var så snälla så även J fick en smörgås J Bra service!! Efter en timme i väntrummet och en timme i rummet så kom läkaren och meddelade att det inte var en propp utan hon misstänkte att det är magkatarr, man kan visst ha ont i bröstet då. Så nu ska jag prova med medicin i två veckor och tänka på att ta det lugnt och inte stressa så får man se om det hjälper.
Mitt fina blåmärke, syns inte riktigt hur det ser ut men lite i alla fall

Stort tack till K som skjutsade mig och höll mig sällskap på akuten och till J som stannade kvar hela kvällen och höll mig sällskap och fick mig att tänka på annat! Dagens ros till er J

Valde ändå att gå till jobbet igår, fredag, eftersom jag fortfarande inte känner mig sjuk utan har ”bara” ont. Men de hade fixat så att jag kunde ha skriv hela dagen, tack!! Sen var det möte hela eftermiddagen och efter det hade festkommittén fixat mingel med alla sekreterare och sen gick vi ut och åt och hade skoj så fredagen kunde inte blivit bättre! Kändes skönt att tänka på något annat J

Oxifilépasta med vitlöksbröd och vitt vin på Fox and Anchor :)
Riktigt god drink efter maten :)
Nu ska jag vila resten av helgen för jag känner av nu att kroppen är väldigt trött och det kan jag på ett sätt förstå för så ont jag har emellanåt tar på krafterna. Men jag har ju min underbara J som stöttar mig och förstår att jag är trött. <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar