Sidor

onsdag 24 juli 2013

Tankar om medtrafikanter osv.

Jag cyklar till jobbet varje dag (nästan) och jag försöker att visa respekt för medtrafikanter och gångtrafikanter när jag cyklar på gatan/vägen och cykelbanan. Men tror ni att andra medtrafikanter eller gångtrafikanter gör det?! 50% av de jag möter om inte mer är idioter i trafiken! Först och främst om en bil korsar en cykelbana, ser man då inte efter om det kanske kommer en cykel?! Nej då de bara kör på och ställer sig rakt i vägen så att man får tvärnita och då höjer de handen åt mig!! Haha helt sjukt ju!!

Sen när man möter folk som har barn, antingen på cykel eller gående, inte håller dem koll på sina barn utan det är visst min uppgift att stanna och vänta för att inte krocka med barnet, jag skulle aldrig låta mitt barn cykla/springa hur de vill när det kommer möte, man får ju hålla sig på sin sida. Sen kan jag förstå när de cyklar att det blir vingligt men detta är inte de fallen jag menar. Skulle jag krocka med barnet så är det tro f*n inte dem som tar på sig ansvaret utan det blir väl jag som får skulden för det....man borde vara mer rädd om sina barn!

Samma sak gäller lösspringande hundar, kan man inte ha koll på sin hund eller att den lyssnar på inkallning, då ska den gå i koppel. Jag har varit ute flera gånger för att hunden skitit i sin matte/husse och sprungit rakt emot cykeln och hoppat mot mig, dels blir jag rädd att jag ska ramla eller köra på hunden och dels kan det ju bli att jag väjer och krockar med nästa person. Samma sak gäller småhundar, man måste hålla koll på de för det räcker ju att jag inte hinner bromsa i tid så är olycka där...det är det värsta som kunnat hända!!

Tro nu inte att jag är emot  barn och djur, utan tvärtom! Jag är rädd om dem och därför undrar jag hur man tänker som förälder, husse/matte när man inte bryr sig om att ha koll.


Bara lite tankar som snurrar i huvudet och som varje dag skapar irritation hos mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar